רעיונות הפעלה למורה – גיליון 379
עיתון ינשוף – 02-6437153, www.hebrewtoday.com
מורות יקרות ומורים יקרים,
עוד שנה חדשה בפתח, וכולנו בציפיות לקראתה.
אנחנו מקווים, שתהיה זו שנה חינוכית מוצלחת, שבה המורות והמורים יוכלו ללמד בשקט וללא דאגות של פרנסה או ביטחון התלמידים.
לצוותי ההוראה בישראל מגיע כבוד רב. הם אלה שאחראים על חינוכו של הדור הצעיר, ולמעשה מעצבים את הדורות הבאים במדינה. כולנו תקווה, שהיוקרה של מערכת החינוך תחזור למה שהיתה בשנים עברו.
לשם כך, אנחנו צריכים בראש ובראשונה את עזרתה של הממשלה בכל התחומים: תקציבים, הכשרות, כיתות קטנות, הקמת בתי ספר חדשים ועוד ועוד.
בכל מקרה, אנו מאחלים לכולם, למורות ולמורים, לתלמידות ולתלמידים שנה טובה ופורייה.
בברכה, צוות ‘ינשוף’
חברות התעופה מוזילות מחירים – עמוד 1
המילה מְקַצֵר המופיעה בכתבה, באה משורש האותיות קצ”ר.
בקשו מהתלמידים להשלים את המשפטים הבאים, כאשר כל המילים החסרות יוצאות משורש האותיות קצ”ר.
היעזרו במחסן המילים:
- בַּחוֹרֶף, הַיוֹם __________ וְאִילוּ בַּקַיִץ הַיוֹם אָרוֹךְ.
- הַחַקְלָאִים יוֹצְאִים לַשָׂדוֹת כְּדֵי __________ אֶת הַחִיטָה.
- הַחוּט הָיָה מַמָשׁ __________. בְּקוֹשִׁי יָכוֹלְתִי לְהַחֲזִיק בּוֹ.
- תְסַפְּרוּ לִי בְּ__________, מָה הָיָה בְּאוֹתוֹ הַיוֹם.
- בַּקַיִץ אֲנִי אוֹהֵב לִלְבוּשׁ מִכְנָסַיִים __________.
- אֲחוֹתִי קָרְאָה כַּתָבָה אֲרוּכָּה וְאִילוּ אֲנִי קָרָאתִי כַּתָבָה __________
- הַגַנָן הִשְׁתַמֵשׁ בְּ__________ כְּדֵי __________ אֶת הַדֶשֶׁא.
מחסן המילים: קְצָרִים * לִקְצוֹר * קְצָרָה * מַקְצֵרָה * קְצַרְצַר * קִיצוּר * קָצָר *
חדשות בקצרה – ישראל מוכרת גז ללבנון – עמוד 3
באייטם שבכתבה זו, מסופר שהגז שישראל מוכרת ללבנון עובר דרך מצרים.
בקשו מהתלמידים להתבונן במפה, ולהסביר מה לא הגיוני בכך שהגז עובר דרך מצרים.
(ישראל ולבנון הן מדינות שכנות. לעומת זאת, מצרים רחוקה יחסית מלבנון. לכן, הגז עושה סיבוב לא הגיוני עד שהוא מגיע ללבנון.)
מי ינצח – טורבינות הרוח או הנשרים? – עמוד 3
האייטם הקצר שכאן מראה דילמה (בעיה) שיש ברמת הגולן.
מצד אחד – ישראל רוצה לייצר אנרגיה ירוקה ולא מזהמת. לכן היא רוצה להקים עוד טורבינות רוח לייצור חשמל.
מצד שני – יש חשש שהטורבינות האלה יפגעו בנשרים שחיים ברמת הגולן.
בקשו מהתלמידים לחוות את דעתם בשאלה:
האם צריך להקים טורבינות ברמת הגולן, ולהתעלם מהסכנה לנשרים, או לא להקים את הטורבינות ולהמשיך לייצר חשמל מזהם.
הַיַעַר מַתְחִיל לְהִתְאוֹשֵׁשׁ – עמוד 5
יחיד ורבים
התרגיל שלפניכם, מיועד לאמן את הילדים בנושא יחיד ורבים.
לפניכם, משפטים המנוסחים בלשון יחיד. בקשו מהתלמידים להפוך אותם ללשון רבים.
כל המשפטים מבוססים על הכתבה.
- שֶׁטַח גָדוֹל שֶׁל יַעַר נִשְׂרַף לְגַמְרֵי.
- הָיִיתִי בָּטוּחַ שֶׁיַעַבְרוּ שָׁנִים רַבּוֹת עַד שֶׁהַיַעַר יִתְאוֹשֵׁשׁ.
- עֵץ הִתְחִיל לִצְמוֹחַ, וּבַעַל חַיִים שָׁב לַיַעַר שֶׁנִשְׂרַף.
- אֲנִי אוֹפְּטִימִי אוֹמֵר עוֹבֵד בַּ’חֶבְרָה לַהֲגַנַת הַטֶבַע’.
- אֲנִי רַק צָרִיךְ לִדְאוֹג שֶׁלֹא תִהְיֶה עוֹד שְׂרֵיפָה.
לָמָה בְּרוּסְיָה אֵין צִ’יפְּס? – עמוד 5
בקשו מהתלמידים להשלים את המילים החסרות מתוך הכתבה.
כַּזָכוּר, רֶשֶׁת ‘מֶקְדוֹנַלְדְ’ס’ __________ אֶת רוּסְיָה בִּגְלַל הַמִלְחָמָה בְּאוּקְרָאִינָה.
__________ הַמְבּוּרְגֵרִים רוּסִית בָּאָה __________, אֲבָל זֶה לֹא הוֹלֵךְ __________ כְּמוֹ שֶׁתִכְנְנוּ.
מִתְבָּרֵר, שֶׁהָרֶשֶׁת הָרוּסִית __________ הַמְבּוּרְגֵרִים, אֲבָל __________ צִ’יפְּס.
“אֵין לָנוּ __________ חוֹמָרִים כְּדֵי לְהָכִין אֶת הַצִ’יפְּס”, __________ בָּרֶשֶׁת הָרוּסִית. “אֲנַחְנוּ לֹא יְכוֹלִים __________ אוֹתָם מִחוּץ לְרוּסְיָה, כְּמוֹ שֶׁ’מֶקְדוֹנַלְדְ’ס’ עָשְׂתָה לִפְנֵי שֶׁ__________”.
בֵּינְתַיִים, הַ__________ לֹא מְרוּצִים (שְׂמֵחִים) מֵהַ__________, וְקוֹנִים פָּחוֹת __________.
אופניים מהעבר – עמוד 8
בכתבה כאן מצולמים זוג אופניים, כפי שהיו בעבר.
בעשרות השנים האחרונות, מוצרים רבים שינו את הצורה שלהם, כמו: מכוניות, טלפונים, טלוויזיות, מטוסים, בגדים, כובעים, עגלות תינוקות ועוד…
בקשו מהתלמידים לחפש באינטרנט תמונות של מוצרים כפי שהם נראה לפני שנים רבות, לצייר אותם או להדפיס אותם.
כמובן, שטוב אם התלמידים גם יתארו את ההבדלים שבין המוצרים של פעם לבין המוצרים של היום.
סיפורים מכאן ומשם ומכל העולם – עמודי האמצע
אמת ושקר
בקשו מהתלמידים לציין מימין לכל משפט, האם הוא משפט אמת או משפט שקר.
כל המשפטים מתייחסים לכתבות שבעמודי האמצע.
- _______ בתמונה בעמוד 8 מצד ימין, מצולם דג קופץ למים. – שקר
- _______ בתמונה בעמוד 8 מצד ימין למעלה, מצולמת בריכת דגים. – אמת
- _______ בבריכת הדגם הזו יש 80 אלף דגי סלמון. – שקר
- _______ בעמוד 8 למעלה מצולם אדם רוכב על אופניים. – אמת
- _______ הוא מתכונן לתחרות בצרפת. – שקר
- _______ בברזיל יש בצורת קשה. – אמת
- _______ הבצורת עוזרת לשוטרים. – אמת
- _______ במצרים נפתח חדר כושר לכלבים. – שקר
- _______ הכלבים לא יכולים לצאת החוצה בגלל החום. – אמת
- _______ המכונית שמצולמת בעמוד 9 היא מכונית צעצוע. – שקר
- _______ למכונית הזו יש רק שלושה גלגלים. – אמת
- _______ האיש שמצולם בעמוד 9 למטה, שופך מים כדי לקרר אנשים. – אמת
הטניסאית שמלהיבה את העולם הערבי – עמוד 12
לפניכם משפטים המתארים אירועים שקרו.
אירועים אלה מבוססים על הכתבה. חלקם כתובים בכתבה, וחלקם ניתנים להבנה מתוך הכתבה.
אולם, אירועים אלה אינם מסודרים בסדר הנכון כפי שהם קרו במציאות.
בקשו מהתלמידים לסדר את האירועים לפי סדר התרחשותם במציאות.
(בקשו מהם למספר את סדר המשפטים הנכון מצד ימין לכל משפט).
המספרים בסוגריים, הם המספרים על פי הסדר הנכון שבכתבה.
- אלפים באו לקבל את פני הטניסאית אונס ג’אבור כשחזרה לתוניסיה. (4)
- נשיא תוניסיה קיבל אותה בארמונו. (5)
- היא הפסידה בגמר, אבל זכתה לכבוד גדול. (3)
- אונס ג’אבור הגיעה לגמר אליפות הטניס בווימבילדון. (2)
- הטניסאית התוניסאית אונס ג’אבור, שיחקה בקיץ בווימבילדון. (1)
מָה לֹא עוֹשִׂים בִּשְׁבִיל צִילוּם טוֹב… – עמוד 12
תרגיל זה נועד להרגיל את התלמידים להשתמש במילים נרדפות (חלופיות).
בכתבה שלפניכם, ביצענו כמה שינויים במילים. השינויים האלה לא שינו את הרעיון של המשפטים.
בקשו מהתלמידים לנסח את המשפטים מחדש במילים שלהם. הם יכולים להשתמש גם המילים המקוריות מתוך הכתבה.
לנוחות התלמידים, מתחנו קווים מתחת למילים עם השינויים.
בְּאַלִיפוּת הָעוֹלָם בְּאַתְלֵטִיקָה שֶׁהָיְתָה בַּקַיִץ הָיְתָה לָאָצָנִים שֶׁבַּצִילוּם הַפְתָעָה לֹא נְעִימָה. צַלָם טֵלֵוִויזְיָה נִכְנַס לְמַסְלוּל הָרִיצָה בִּשְׁבִיל לְצַלֵם.
“הוּא סִיכֵּן אוֹתָנוּ”, הִתְרַגְזוּ הָאָצָנִים. “יָכוֹלְנוּ לְהִתְנַגֵשׁ בּוֹ וְלִיפּוֹל. הוּא גַם פָּגַע בָּרִיצָה שֶׁלָנוּ וּבִגְלָלוֹ אִיבַּדְנוּ שְׁנִיוֹת חֲשׁוּבוֹת”.
“רָצִיתִי לְהָבִיא לַקָהָל בַּבַּיִת אֶת הַצִילוּמִים הַטוֹבִים בְּיוֹתֵר מֵהַתַחֲרוּת”, אָמַר הַצַלָם.
בִּגְלַל הַמִקְרֶה הַזֶה, צַלָמֵי הַסְפּוֹרְט בָּאַלִיפוּת קִיבְּלוּ הוֹרָאָה שֶׁלֹא לְהַפְרִיעַ לאתלטים בְּשׂוּם מַצָב.
מָה לֹא עוֹשִׂים בִּשְׁבִיל צִילוּם טוֹב… – עמוד 12
התרגיל שלפניכם, מבוסס על התמונה המצורפת לכתבה. הוא נועד לתרגל את התלמידים להבין שאלות ולענות עליהן.
- מה המספר של האצן שנמצא בצד ימין? – 1
- מה צבע החולצה של הצלם? – סגול
- על מי מסתכל האצן שנמצא בצד שמאל של התמונה? – על הצלם
- מה, לדעתכם, עושה האצן הגבוה ביותר שבתמונה? – צועק
- מה לדעתכם, הוא צועק? – אולי, ‘הי, תזוז משם’, או, ‘הי, מה אתה עושה?’
- מה צבע החולצה של האצן שנמצא מימין לצלם? – אדום
- כמה אצנים מרכיבים משקפיים? – אחד
- כמה אנשים בתמונה חובשים כובע? – אחד
- מיהו זה שחובש כובע? – הצלם
- מה המספר של האצן שנמצא שני מצד שמאל? – שמונה
שאלות לתרגול הקריאה המרפרפת. – העיתון כולו.
אפשר לתרגל כשעורי בית או כתחרות משעשעת בכיתה.
תרגיל זה נועד לשפר את היכולת של התלמידים להבין שאלות ולענות עליהן בקצרה.
כאשר התלמידים מתקשים למצוא את התשובה, רצוי לומר להם את מספר העמוד שלה.
(כמובן, שהעיתונים צריכים להיות בידי התלמידים לאורך החידון):
- איזו מדינה עוקפת את סין במספר התושבים שבה? – הודו – עמוד 13
- באיזה מוצר מזהם הישראלים חזרו להשתמש? – בשקיות הניילון – עמוד 5
- להיכן חזרו הפועלים הירדנים? – לאילת – עמוד 3
- איזו מדינה שולחת עוד חיילים לסוריה? – טורקיה – עמוד 4
- היכן נמצאת שונית האלמוגים עליה מסופר בעמוד הראשון? – באילת
- לפי הכתבה בעמוד 4, את מי אסור להאכיל? – את הציפורים – עמוד 4
- איזה כדורגל ממשיך להתחזק? – כדורגל הנשים – עמוד 12
- איזה בעל חיים מצולם בעמוד האחרון? – תוכי
- לפני כמה שנים היתה שריפת ענק בהרי ירושלים? – לפני כשש שנים – עמוד 5
- היכן יש יותר פירמידות, במצרים או בסודן? – עמוד 11
- באיזו מדינה אין צ’יפס? – ברוסיה – עמוד 5
- איזה בעל חיים יכול לגלות סרטן? – נמלה – עמוד 6
- אילו חברות מוזילות מחירים? – חברות התעופה – עמוד 1
- אילו בעלי חיים מצולם בעמוד 13? פרפרים
- איזו עיר שוקעת? – טהרן – עמוד 6
- בעמוד 8 למעלה, מצולם צוללן שקופץ לבריכת דגים. מאיזו מדינה הוא? – מאוסטרליה
- באיזו מדינה יש חדר כושר לכלבים? – באבו-דאבי – עמוד 9
- מה שמה של הטניסאית שמלהיבה את העולם הערבי? – אונס ג’אבור – עמוד 12
- מאיזו מסינה היא באה? – מתוניסיה – עמוד 12
- לאיזו מדינה ישראל מוכרת גז? – ללבנון – עמוד 3
- היכן מקררים משקאות בשלג מחוץ לבית? – עמוד 11
- היכן נמצא המוזיאון לאומנות גרועה? – בארצות הברית – עמוד 13