כדי לגרום לילדים לקרוא, צריך לתת להם כמה אפשרויות.
כמובן, שהבסיס הראשוני הוא הקראה בבית, לפני השינה או בהזדמנויות אחרות.
אולם, הקריאה צריכה להיות גם במקומות חווייתיים אחרים.
ההמלצה שלנו, קחו אותם לספרייה הציבורית הקרובה.
לרשימת הספריות הציבורית – לחצו כאן.
העוצמה של הספרים
זהו אחד המקומות שהילדים מרגישים את העוצמה של הספר.
אתם לא חייבים להיות מנויים בשביל ליהנות מהחווייה הזו, אבל מנוי מעצים אותה עוד יותר.
מה עושים בספרייה הציבורית?
חפשו עם הילדים ספר שהם אוהבים. יש להניח, שהם יבחרו ספר לפני העטיפה שלו, וכאן נמצאת מכשלה קטנה.
הספרים המצויירים והמושכים, הם לאו דווקא האיכותיים ביותר שיש. הם מבוססים יותר על סרטים או תוכניות טלוויזיה, והערך החינוכי שלהם קטן יותר מהספרים האחרים.
לצערנו, לפעמים גם השפה בספרים האלה אינה עשירה במיוחד וחבל.
בילוי לימים החמים והקרים
מצד שני, אנו ממליצים לכם ללכת לספרים היותר קלאסיים. תוכלו למצוא אותם לפי שמות המחברים.
לאחר שמצאתם ספר מתאים, שבו איתם בפינה שקטה וקראו אותם ביחד עם הילדים. חשבו על המטרה – לגרום לילדים לקרוא.
מהר מאוד תגלו, שביקור בספרייה יכול להיות צורת בילוי חווייתית מועדפת על הילדים.
כמובן, שפתרון זה מתאים עוד יותר בימים החמים של הקיץ, או בימי חורף קרים וגשומים.
לגרום לילדים לקרוא שלטים ברחוב
מקום נוסף שיגרום לילדים לקרוא הוא הרחוב.
במרחב הציבורי יש גירויי קריאה רבים. אלה יכולים להיות שלטי החנויות, שלטים על אוטובוסים נוסעים ואפילו על לוחות המודעות.
הילדים גם ישמחו לקרוא טקסטים בסופר. אלה יכולים להיות על גבי האריזות, או בשילוט שבסופרמקרט.
למעשה, כל טקסט שנמצא במרחב בציבורי יכול לעודד את הילדים לקרוא.
אנו מציעים לערוך סוג של משחק. למשל, לאסוף נקודות בכל פעם שמוצאים אות מסויימת, או מילה מסויימת.
וכך, לפי ההתקדמות של הילדים, יוצרים משחקים בדרגות קושי שעולות ומתקדמות.
בכל מקרה, נאמר שככל הילד יעבור חוויות טובות יותר עם הקריאה, כך הוא ירצה יותר ללמוד לקרוא.
אחת ההמלצות שלנו היא, להפעיל את הילדים בזמן קריאת טקסטים מסיפורים שמתאימים לרמתו.
למשל, אנו ממליצים לכם לקחת את סידרת המכתבים ינשופי, שמעודדת את הילדים לקרוא.
סידרה זו מבית עיתון הילדים ינשוף, מיועדת לגילאי הגן וכיתות היסוד בבתי הספר היסודיים.
כאשר ההורים מקריאים את הסיפורים, אנו ממליצים לעודד גם את הילדים לקרוא. למשל, לבקש מהילדים לחפש אותיות שהוא מכיר. לאחר מכן, כאשר הוא מתקדם יותר, אפשר לבקש ממנו לחפש מילים שהוא מכיר.
אפשר ללמד אותו מילים קצרות, כמו: את, שם, של וכדומה.